F I Z I O H E A L T H
Str. Pârgarilor nr. 50, București +40771452767 contact@fiziohealth.ro Luni - Vineri: 08:30 - 20:30

Accidentările și traumatismele sporturilor de iarna

Importanța recuperării medicale înainte și după practicarea sporturilor de iarnă

              Toata lumea asteaptă cu nerabdare, în fiecare an, deschiderea pârtiilor, stațiunilor montane, în general un strat de zăpadă care să asigure distracția și buna dispozitie, resimțite prin practicarea sporturilor de iarna (sanius, schi, snowboard, patinaj,hochei, etc.).Desigur “toata lumea” include toate categoriile de vârstă, de la copii de câțiva ani, până la bunicii care îi însoțesc, de la sportivi de performanța la cei amatori, cei cu serviciu de birou. Da, toată lumea se distrează cel puțin câteva zile la zăpadă.

               Partea mai puțin distractivă intervine în urma accidentărilor foarte des întâlnite, din păcate, în practicarea sporturilor de iarnă. Accidentări care duc adesea la traumatisme destul de grave (fracturi, luxații, leziuni la nivelul membrelor, articulațiilor sau craniene). Cel mai des întâlnit traumatism se regăsește la nivelul genunchiului – contuzii, luxații, entorse cu leziuni de ligament încrucișat anterior în special, dar pot exista leziuni complexe multi-ligamentare ( ligament colateral medial și lateral, leziuni de menisc și capsula articulară) mai frecvente la schiori ca urmare a faptului că picioarele sunt independente.

Primul ajutor în caz de accidentare

Primul ajutor la locul traumatismului constă în asigurarea și crearea unui perimetru de siguranță a persoanei accidentate (să evităm accidentarea în lanț), dacă sesizăm un traumatism al coloanei vertebrale , nu schimbam poziția corpului până la intervenția echipei de Salvare/SMURD/Jandarmerie, ne asigurăm că, căile respiratorii sunt libere și poate respira normal, ele pot fi înfundate de zăpadă. În cazul în care are casca de protectie aceasta rămâne la locul ei , prin scoaterea ei se pot produce leziuni de măduvă , implicit paralizie 

În cazul celorlalte traumatisme/ fracturi/ entorse / luxații  repaus obligatoriu imediat (cu descărcare de greutate în traumatismele piciorului), imobilizarea articulației respective în poziția în care se găsește (se pot folosi și atele), compresa rece/gheață local și antiinflamatoare, consultul medical ulterior fiind imperios necesar. La recomandarea medicului se fac radiografii / RMN și se urmează un plan riguros de recuperare medicală.

Cauzele accidentărilor

                Desigur, aceste sporturi includ viteza și alunecare pe suprafete dure, factori care cauzează accidentările, dar de cele mai multe ori problemele apar din cauza pregătirii fizice deficitare, a oboselii, a inadaptării vitezei la gradul de pregătire al dumneavoastră și a echipamentelor greșit fixate (de obicei mai strânse decât trebuie) care împiedică schiul să sară din picior. In general traumatismele osteo-articulare sunt direct proporționale cu starea pârtiilor și depind de gradul de pregatire fizică.

        Un exemplu de caz tipic în lipsa pregătirii fizice este reprezentat de o persoană sedentară cu un serviciu de birou solicitant care în mare parte din an nu depune efort fizic, iar în cele câteva zile de vacanță de iarna dorește să doboare recorduri pe pistele de schii și nu numai. În această situație musculatura obosește rapid și toată tensiunea și efortul trebuie suportate de articulații și ligamente. Din acest moment orice mișcare greșită se poate încheia cu traumatisme extrem de grave.

Pregătirea organismului pentru efort

                 Pregatirea fizică a organismului dumneavoastră este un factor cheie esențial în evitarea potențialelor accidentări, așadar trebuie luată în considerare chiar cu 3 – 4 săptămâni înaintea evenimentului.

                 O condiție fizică bună poate minimaliza factorii de risc precum oboseală, amețeli ( cauzate de efortul fizic depus la altitudine mare), căzături.

Condiția fizică optimă încadrează un program de exerciții adaptat greutății și vârstei individului, cardio, stretching, toate acestea în special pentru tonifierea și întărirea musculaturii picioarelor, creșterea sau păstrarea mobilității în articulații, adaptarea efortului fizic depus în practicarea sportului. O bună încălzire înainte de a urca pe partie este, de asemenea esențială. Încălzirea este o sesiune care are loc înainte de efectuarea activitătii fizice propriu-zise și de obicei constă în exerciții cardiovasculare ce cresc treptat în intensitate, combinate cu întinderea mușchilor și exerciții de rezistență, mai ales pe musculatura și articulațiile ce urmează a fi cele mai solicitate. Exercițiile cardiovasculare sunt concepute pentru a crește progresiv circulația, temperatura corpului și cresterea lentă a ritmului cardiac, pregătind astfel corpul pentru mișcări bruste în timpul jocului sau a schiatului care va urma. Încălzirea este inclusiv o bună oportunitate de pregatire mentală, de pregatire a tacticii și a abordarii. Durata ideală de încălzire este de 20 – 30 de minute.

               Având în vedere șocurile, greutatea și tensiunea suportate de articulația genunchiului în timpul practicării sporturilor de iarnă, nu este neapărat “necesara” o accidentare pentru a resimți dureri la nivelul picioarelor ca: febra musculară, leziuni ale ligamentelor (în special cel încrucișat anterior), suprasolicitare; acestea fiind mai des întâlnite în rândul genului feminin, din cauza musculaturii mai puțin dezvoltate. Lipsa pregătirii fizice este un factor determinant și în aceste cazuri.

               Este foarte important în cazul în care observați/resimțiți durere, edem, inflamație, scăderea bruscă a mobilității în articulația genunchiului, să vă adresați cât mai repede unui medic specialist de recuperare sau ortoped pentru consultație, spre a identifica problema și a vă coordona spre o recuperare supervizată de un kinetoterapeut.

              Asadar, având în vedere distracția și entuziasmul de care puteți avea parte, dar și riscurile accidentărilor și traumatismelor la care vă supuneți prin practicarea sporturilor de iarnă, este esențială o pregatire fizică optimizată, atât înaintea cât și după sezonul rece, pentru a vă pastra echilibrul atat pe partie, cât și apoi, când reveniți la serviciu.

SFATUL KINETOTERAPEUTULUI

             ,,Vara presupune, de asemenea sporturi de plaja și distracție pe litoral, unde toată lumea iși doreste să arate cât mai bine, deci cel mai indicat ar fi pentru dumneavoastră să păstrați pe tot parcusul anului o condiție și pregătire fizică optimă, spre a asigura sănătatea, siguranța și distracția de care doriți să aveți parte. 😉 ” – KT. Mihai Iordache

KT. Mihai Iordache
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on whatsapp
WhatsApp

Lasă un răspuns