Reumatismul articular acut

Boala care “linge articulațiile și mușcă inima” – reumatismul articular acut.

Este sezonul infecțiilor respiratorii, dar știați că o banală infecție în gât poate duce la complicații tardive la nivelul articulațiilor, inimii și nervilor?

Reumatismul articular acut este o boală inflamatorie acută nesupurativă a țesutului conjunctiv, interesând cel mai des articulațiile și inima, uneori sistemul nervos sau alte țesuturi ca urmare a unor perturbări imunologice provocate de infecția cu streptococul betahemolic tip A.

Este mai des întâlnită la copii, la copiii intre 6-9 ani streptococul este de 6 ori mai frecvent întâlnit decât la adult.

Pe lângă dureri articulare, febra, stare generală alterată, manifestările majore sunt la nivel articular – poliartrită, cardiac – cardită, la nivelul sistemului nervos central – coreea Sydenham și la nivelul pielii – noduli subcutanați și eritemul marginat.

Debutul este acut, evoluția cronică, întreruptă de perioade acute, iar urmele cardiace sunt cele mai grave, putând conduce la invaliditate sau moarte.

Analizele de laborator ajuta la stabilirea diagnosticului când WSH-ul, leucocitele, ASLO și proteina C reactiva sunt crescute, iar prezenta streptococului este in exudatul faringian.
Prezentarea la medic pentru stabilirea investigațiilor și a tratamentului este o necesitate.